Coming-of-Age in Videospielen 

Überlegungen zum Genre der Adolescent Games 

Autor/innen

  • Wendy Zelling

DOI:

https://doi.org/10.21248/gkjf-jb.105

Abstract

[English title and abstract below]

Obwohl Videospiele lange Zeit als der Inbegriff eines jugendkulturellen Mediums galten, scheint die Adoleszenz als Sujet erst durch das Erwachsenwerden der Durchschnittsspieler:innen in virtuellen Welten anzukommen. Diese veränderte soziokulturelle Wahrnehmung des Mediums sowie die gewachsenen Ansprüche des gealterten Kernpublikums begründen mit dem technischen Fortschritt die jüngst angestoßene intermediale Adaption des Coming-of-Age-Genres im Videospiel. Jedoch existieren schon vor der Herausbildung des Genres der Adolescent Games mit seinen facettenreichen Spielarten einige kreative Verhandlungsweisen der Individuation, die sich der Thematik im Rahmen ihrer gegenwärtigen Möglichkeiten annehmen. Um sich den verschiedenen Genreausprägungen der Adolescent Games sowie ihrer Vorgänger holistisch zu nähern, widmet sich der vorliegende Beitrag eingangs grundlegenden Genrediskussionen der Games Studies, die aufgrund der inhärenten Wandelbarkeit des interaktiven Mediums oftmals als ‚unmögliches Unterfangen‘ gelten. 

Coming-of-Age in Video Games
Thoughts on Adolescent Games as a Genre 

Even though video games have been regarded as the medial epitome of youth culture, coming-of-age has only recently become a more frequently explored topic in virtual worlds, ultimately leading to the intermedial adaptation of the coming-of-age-genre in video games. Reasons for this development can be traced to several factors, such as changes in the socio-cultural perception of the medium, new demands of a matured core audience, as well as ongoing technical advances. However, well before the formation of the genre of adolescent games and its multifaceted variants in terms of play, there were already various ludonarrative ways to explore the topic of individuation within the current limits of the medium. In order to holistically approach the various forms of adolescent games as well as their predecessors, this article initially outlines the current genre discussions in Games Studies, often regarded as an impossible endeavour due to the inherent transformability of the interactive medium. 

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Veröffentlicht

2023-12-01

Ausgabe

Rubrik

THEMA